Monday, July 20, 2015

Abstract : Department of Myanmar



က်မ္းေခါင္းစဥ္              ဂ်ာနယ္ေက်ာ္မမေလး၏ ရင္ႏွင့္ေအာင္ေမႊး ၀တၳဳရွည္မွ
                                ဇာတ္ေဆာင္စရိုက္ေလ့လာခ်က္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္         မေမၾကည္ၾကည္သန္႕ 
ခံုအမွတ္                     ၂-မဟာ-မ-၁

က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ဤက်မ္းတြင္ လြတ္လပ္ေရးေခတ္၌ စာေပကို အစဥ္တစိုက္ ေရးသားခဲ့ေသာ အမ်ိဳးသမီးစာေရးဆရာ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္မမေလး၏ ရင္ႏွင့္ေအာင္ေမႊး၀တၳဳမွ ဇာတ္ေဆာင္ အခ်ိဳ႕၏စရိုက္အမူအရာတို႔ကိုေလ့လာတင္ျပသြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ထိုသို႔ ေလ့လာတင္ျပရာ၌ အဓိကဇာတ္ေဆာင္ ကိုျမင့္ထူးႏွင့္ ေမာ္၊ အရန္ဇာတ္ေဆာင္ အစိုးတို႕၏ ပံုပန္းသြင္ျပင္၊ လႈင္ရွားမႈအမူအရာမ်ားအရ ေတြ႕ရေသာ စရိုက္လကၡဏာမ်ားကို လည္းေကာင္း၊ စိတ္ခံစားမႈ အရ ေတြ႕ရေသာ စရိုက္လကၡဏာမ်ားကို လည္းေကာင္း တစ္ခန္းခ်င္းခြဲ၍ ေလ့လာတင္ျပ သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္             ကံ့ေကာ္ၿမိဳင္စာတမ္းစာအုပ္မွဆရာမင္းယုေ၀ႏွင့္ ဆရာတိုက္စိုး 
                               တို႕၏ ရသစာတမ္းမ်ားေလ့လာခ်က္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္         မလဲ့ရည္၀င္း 
ခံုအမွတ္                     ၂-မဟာ-မ-၁
                          
က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ဤက်မ္းသည္ ကံ့ေကာ္ၿမိဳင္စာတမ္းမ်ားစာအုပ္မွ ဆရာမင္းယုေ၀ႏွင့္ ဆရာတိုက္စိုး တို႕၏ ရသစာတမ္းမ်ားကုိ ေလ့လာတင္ျပထားေသာ က်မ္းျဖစ္သည္။ ကံ့ေကာ္ၿမိဳင္ စာတမ္း မ်ားစာအုပ္ပါ ဆရာမင္းယုေ၀၏ ရသစာတမ္း(၃)ပုဒ္ႏွင့္ ဆရာတိုက္စိုး၏ ရသစာတမ္း (၃)ပုဒ္တို႔ကို ေလ့လာတင္ျပထားပါသည္။ ဤသို႔တင္ျပရာတြင္ ရသစာတမ္း၏ သြင္ျပင္ လကၡဏာမ်ားျဖစ္ေသာ စာေရးသူ၏ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးေပၚေနျခင္း၊ အေၾကာင္းအရာ ထက္ အေတြးအျမင္ခံစားမႈ တို႕ကိုအားျပဳျခင္း၊ စာဖတ္သူကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ေသာ စကားေျပ အေရးအဖြဲ႕မ်ိဳး ျဖစ္ျခင္း၊ တိုတိုက်ဥ္းက်ဥ္း ေရးဖြဲ႕ထားေသာ အေရးအဖြဲ႕မ်ိဳးျဖစ္ျခင္း၊ စာဖတ္သူ ကို ႏွစ္သက္မႈရသေပးျခင္း ဟူေသာအခ်က္မ်ားျဖင့္ စံျပဳ၍ေလ့လာတင္ျပ ထားပါသည္။ ဤသို႔ ေလ့လာျခင္းျဖင့္ စာတမ္းငယ္၏သြင္ျပင္ လကၡဏာမ်ားသာမက ဆရာမင္းယုေ၀ႏွင့္ ဆရာတိုက္စိုးတို႕၏ စာေပလက္ရာမ်ားကိုပါ ေလ့လာအကဲျဖတ္ခြင့္ ရရွိေစပါသည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္               ဆရာေအာင္လင္း၏ အရိုင္းစံပယ္ ၀တၳဳရွည္မွ ဇာတ္ေဆာင္ စရိုက္ ေလ့လာခ်က္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္          မစန္းစန္း၀င္း 
ခံုအမွတ္                     ၂-မဟာ-မ-၂
                               
က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ျမန္မာ့အႏုစာေပနယ္ပယ္ ၀တၳဳရွည္က႑မွ ၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ စာေပဗိမာန္ဆု ရရွိခဲ့ေသာ ဆရာေအာင္လင္း၏ အရိုင္းစံပယ္၀တၳဳမွ ဇာတ္ေဆာင္ စရိုက္မ်ား ကို ေလ့လာေဖာ္ထုတ္တင္ျပလိုေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္  ဤက်မ္းကို ျပဳစုျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဤက်မ္းျပဳစုရာတြင္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ (၁၆-ႀကိမ္ေျမာက္) ထုတ္ေ၀ေသာ ဆရာေအာင္လင္း၏ အရိုင္းစံပယ္၀တၳဳရွည္စာအုပ္ကို ေလ့လာခံစားအျဖစ္ ထားရွိပါသည္။ ၀တၳဳရွည္ သေဘာ တရား၊ ၀တၳဳရွည္အတတ္ပညာျဖင့္ ဇာတ္ေဆာင္တို႕၏ ကံသံုးပါးအမူအရာ တို႕ကို ေပၚလြင္ေအာင္ ေလ့လာတင္ျပထားပါသည္။ ဇာတ္ေဆာင္တို႕၏ ကံသံုးပါးအမူ အရာမွတဆင့္ အေနာက္တိုင္းယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈတို႕၏ အားၿပိဳင္ေနေသာ ပဋိပကၡသေဘာကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ဤက်မ္းကို ေလ့လာျပဳစုျခင္းအားျဖင့္ အေနာက္တိုင္း ယဥ္ေက်းမႈ၏ ဆိုးျပစ္မ်ားကိုသိရွိၿပီး ေရွာင္က်ဥ္အပ္ေၾကာင္းႏွင့္ ျမန္မာအမ်ိဳးေကာင္းသမီး မ်ား ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈကို တန္ဖိုးထားျမတ္ႏိုးလာေစၿပီး မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ ရွင္သန္ေစသည့္ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ား ရရွိႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။ ဤက်မ္းကို ေလ့လာတင္ျပရာတြင္ အေရွ႕တိုင္း ယဥ္ေက်းမႈ ကိုယ္စားျပဳ ဇာတ္ေဆာင္မ်ားျဖစ္ေသာ ေဒၚခင္မ်ိဳးသန္႕ႏွင့္ေမာ္တို႕၏ ကံသံုးပါး အမူအရာ စရိုက္မ်ားကိုသာ ေလ့လာတင္ျပမည္ျဖစ္ပါသည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္                ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ၀တၳဳတို(၅)ပုဒ္မွ လူ႔သဘာ၀အဖြဲ႕ ေလ့လာခ်က္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္           မစႏၵာလိႈင္ 
ခံုအမွတ္                      ၂-မဟာ-မ-၃
                               
က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ဤက်မ္းသည္ ျမန္မာ့အႏုစာေပနယ္ပယ္ ၀တၳဳတိုက႑တြင္ ပါ၀င္ေသာ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ၀တၳဳတိုေပါင္းခ်ဳပ္ (၁၉၉၉)မွ ၀တၳဳတို(၅)ပုဒ္ကို ေရြးခ်ယ္၍ လူ႔သေဘာအဖြဲ႕မ်ား ကို ေလ့လာတင္ျပထားေသာ က်မ္းျဖစ္ပါသည္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ၀တၳဳတိုမ်ားမွ ဖိုးမာဒင္၊ ဦးေသာဘိတႏွင့္ ကိုခင္၊ ေအာင္ေဘာ္ႏွင့္ ေလးလံုး၊ ေသာ့တြဲႏွင့္ နတ္ရုပ္၊ သူ႔မယား၀တၳဳတိုမ်ားကို ေခါင္းစဥ္ငယ္မ်ားခြဲကာ လူ႕သဘာ၀ ရႈေထာင့္မွ ေလ့လာေဖာ္ျပပါမည္။ ထို႔အျပင္ ၀တၳဳတစ္ပုဒ္ခ်င္းစီ၏ လူ႔သဘာ၀အဖြဲ႕ မ်ားကို ၀တၳဳတိုအတတ္ပညာျဖင့္လည္း ခ်ဥ္းကပ္္ေလ့လာမည္ျဖစ္ပါသည္။ ဤက်မ္း ကို ေလ့လာျပဳစုျခင္းေၾကာင့္ ၀တၳဳတိုတြင္ပါ၀င္သည့္ လူ႕စရိုက္၊ လူ႕သဘာ၀အဖြဲ႕ မ်ား၊ စရိုက္အဖြဲ႕အတတ္ပညာမ်ား၊ လိုက္နာေရွာင္ၾကဥ္ဖြယ္ရာဟူေသာ အက်ိဳး ေက်းဇူးမ်ား ရရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္              ဂ်ာနယ္ေက်ာ္မမေလး၏ မုန္း၍မဟူ ၀တၳဳရွည္မွ ဇာတ္ေဆာင္စရိုက္ ေလ့လာခ်က္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္                မ၀င့္၀ါလိႈင္ 
ခံုအမွတ္                     ၂-မဟာ-မ-၄
                               
က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ဤက်မ္းသည္  ၁၉၅၅ ႏွစ္ စာေပဗိမာန္ဆုရ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္မမေလး၏ "မုန္း၍ မဟူ" ၀တၳဳမွ ဇာတ္ေဆာင္စရိုက္ေလ့လာမႈကို ေဖာ္ထုတ္လိုေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ တင္ျပထားေသာ က်မ္းျဖစ္ပါသည္။ ဤက်မ္းတြင္ ၀တၳဳရွည္ သမိုင္းအက်ဥ္း၊ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္မမေလး၏ အတၳဳပၸတိအက်ဥ္း၊ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္မမေလး၏ မုန္း၍မဟူ ၀တၳဳတြင္ စာေရးသူ၏ ဇာတ္ေဆာင္စရိုက္ ဖန္တီးမႈျဖင့္ စာဖတ္သူတို႔အား ရသ ခံစားမႈႏွင့္အတူ ဘ၀အသိအျမင္မ်ား ရရွိေစႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္          မိုးမိုး(အင္းလ်ား)၏ ၀တၳဳတိုမ်ား(၃)မွ၀တၳဳတို(၅)ပုဒ္၏ ဇာတ္ေဆာင္စရိုက္ ေလ့လာခ်က
က်မ္းျပဳစုသူအမည္                မခင္သီတာထြန္း 
ခံုအမွတ္                     ၂-မဟာ-မ-၅

က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ဤက်မ္းတြင္ေလာက၏ ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထရွိေသာ လူတို႔၏ သဘာ၀မ်ား၊ မိန္းကေလးမ်ားအေနျဖင့္ အိမ္ေထာင္ျပဳေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ သတိထား ဆင္ျခင္ ဖြယ္ရာမ်ားကို အဓိကေရးသား တင္ျပထားေသာ စာေရးဆရာမမိုးမိုး(အင္းလ်ား)၏ ၀တၳဳတိုမ်ား(၃)မွ ၀တၳဳတို(၅)ပုဒ္တြင္ပါ၀င္ေသာ ဇာတ္ေဆာင္စရိုက္မ်ားကို ေလ့လာ တင္ျပသြားပါမည္။ ထိုသို႔တင္ျပရာ၌ ဇာတ္ေဆာင္တို႔၏ စကားအေျပာအဆိုအရ ေတြ႕ရေသာ စရိုက္မ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ စိတ္ခံစားမႈအရ ေတြ႕ရေသာ စရိုက္မ်ား ကိုလည္းေကာင္း၊ စာေရးသူ၏ ကိုယ္တိုင္ေျပာဟန္ျဖင့္ ေဖာ္ျပေသာ ဇာတ္ေဆာင္ စရိုက္မ်ားကိုလည္းေကာင္း ၀တၳဳတစ္ပုဒ္ခ်င္းခြဲ၍  ေလ့လာတင္ျပထားပါသည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္              ႏုယဥ္၏ေက်းလက္ကဗ်ာမ်ားတြင္ ထင္ဟပ္ေနေသာ ေက်းလက္လူမႈဘ၀ ေလ့လာခ်က္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္                မသီတာ 
ခံုအမွတ္                     ၂-မဟာ-မ-၆
                               
က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ႏုယဥ္၏ ကဗ်ာမ်ားတြင္ထင္ဟတ္ေနေသာ ျမန္မာ့ေက်းလက္  လူမႈဘ၀မ်ား ကို ေလ့လာတင္ျပရာတြင္ ေက်းလက္တို႔၏ ေနထိုင္မႈဘ၀မ်ား၊ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ ဘ၀မ်ား၊ စားေသာက္မႈဘ၀မ်ား၊ အသက္ေမြးမႈဘ၀မ်ား၊ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈဘ၀မ်ား၊ ေဖာ္ေရြပ်ဴငွာေသာ စိတ္ေနစိတ္ထားမ်ားကို ေလ့လာေဖာ္ထုတ္တင္ျပထားပါသည္။ ဤသို႔ေလ့လာရာတြင္ ႏုယဥ္၏ကဗ်ာစာအုပ္မ်ားထဲမွ ေရလိႈင္းျပာကဗ်ာစာအုပ္၊ ထံု၀တ္လႊာ ကဗ်ာစာအုပ္၊ ကုမုျဒာကဗ်ာစာအုပ္၊ ခေရာင္းေျမမွေရႊတစ္စက္ ကဗ်ာ စာအုပ္ႏွင့္ ပန္းေဟ၀န္လယ္ႏွင့္ အျခားကဗ်ာမ်ားစာအုပ္တို႔တြင္ ပါ၀င္ေသာ ေက်းလက္ကဗ်ာမ်ားကိုသာ အကိုးအကားျပဳလ်က္ သုေတသနျပဳ တင္ျပထားပါ သည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္              ပါေတာ္မူကဗ်ာမ်ားမွ စာဆိုမ်ား၏ အေတြးႏွင့္အေရး ေလ့လာခ်က္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္                ေမာင္ေ၀လင္းစိုး
ခံုအမွတ္                     ၂-မဟာ-မ-၇

က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ပါေတာ္မူကဗ်ာမ်ားမွ စာဆိုမ်ား၏ အေတြးႏွင့္အေရး ေလ့လာခ်က္ကို ခန္းႏွစ္ခန္းခြဲ၍ တင္ျပထားပါသည္။အခန္း(၁)တြင္ နယ္ခ်ဲ႕ၿဗိတိသွ်တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံကို မတရားက်ဴးေက်ာ္စစ္ (၃)ႀကိမ္ျပဳ၍ သိမ္းပိုက္ခဲ့ပံု၊ (၁၂၄၇) ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာ တစ္ႏိုင္ငံလံုး နယ္ခ်ဲ႕လက္ေအာက္ခံ သူ႕ကၽြန္ဘ၀သ႔ို က်ေရာက္ကာ နယ္ခ်ဲ႕တို႕၏ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ညွဥ္းပမ္းႏွိပ္စက္မႈမ်ားကို ခံခဲ့ၾကရပံု၊ နယ္ခ်ဲ႕ၿဗိတိသွ်တို႕သည္ ျမန္မာ ထီးနန္းအား ဖ်က္သိမ္းျခင္း၊ ျမန္မာ့လႊတ္ေတာ္အား ဖ်က္သိမ္းျခင္း၊  ျမန္မာ့စီးပြားေရး အား ပိတ္ဆို႕တားစီးျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကပံု၊ ထို႕ေၾကာင့္ ျမန္မာ့ထီးနန္း၊ ျမန္မာ ဘုရင္ႏွင့္  ျမန္မာျပည္သူတို႕ အထြတ္အျမတ္ထား  ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ရာ ဗုဒၶျမတ္စြာ သာသနာလည္း အေရာင္အ၀ါေမွးမွိန္လာပံု စသည့္ ပါေတာ္မူၿပီးစအခ်ိန္ ျမန္မာျပည္ ၏ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနမ်ားကို တင္ျပထားပါသည္။ အခန္း(၂) တြင္မူ  ျမန္မာအရွင္ႏွစ္ပါး  ပါေတာ္မူ၍ ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုး နယ္ခ်ဲ႕လက္ေအာက္ခံ သူ႕ကၽြန္ဘ၀သို႕  က်ေရာက္ခဲ့ရသည္ကို ခံျပင္းနာၾကည္းစိတ္၊ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္အျပည့္ျဖင့္ ဇာတိေသြး၊ ဇာတိမာန္တက္ၾကြေစရန္ႏွင့္နယ္ခ်ဲ႕လက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ေစရန္ လံႈ႕ေဆာ္ဖြဲ႕ဆိုထားေသာ ျမန္မာမ်ိဳးခ်စ္ကဗ်ာ စာဆိုႀကီးမ်ား၏ ကဗ်ာမ်ားမွ စာဆိုမ်ား ၏ အေတြးႏွင့္အေရးကို ေလ့လာတင္ျပထားပါသည္။ ထိုသို႔တင္ျပရာတြင္ စာဆို၏ အေတြးနယ္ပယ္ ျဖန္႔က်က္ႏိုင္ပံုႏွင့္ အေရးအသား ပိုင္ႏိုင္ကၽြမ္းက်င္ပံုတို႔ကို ထင္ရွား ေပၚလြင္ေစရန္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ခ်င္းစီကို စာဆိုမ်ား၏ အတၳဳပၸတၱိ၊ ကဗ်ာ ေနာက္ခံ အေျခအေန၊ စကားအသံုးအႏႈန္း၊ သရုပ္ေဖာ္အဖြဲ႕ႏွင့္ ဂုဏ္၊ အလကၤာ၊ ရသတို႔ကို မိမိဥာဏ္စြမ္းရွိသမၽွ အေသးစိတ္ ခြဲျခမ္းေလ့လာ တင္ျပထားပါ သည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္              ကံေကာ္ၿမိဳင္ စာတမ္းစာအုပ္မွ ဆရာေဇာ္ဂ်ီႏွင့္ ဆရာမင္း သု၀ဏ္တို႕၏ ရသစာတမ္းမ်ား ေလ့လာခ်က္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္                မေအးေအးေအာင္
ခံုအမွတ္                     ၂-မဟာ-မ-၈

က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ဤက်မ္းသည္ ျမန္မာစာေပနယ္ပယ္ရွိ  စကားေျပက႑လာ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ေႏြဦးက်က္သေရ၊ ကဗ်ာ၀ိုင္း၊ စာ၀ိုင္းႏွင့္ကၽြန္ေတာ္၊ ပုဂံၿမိဳ႕ေဟာင္းႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္ ရသစာတမ္း(၃)ပုဒ္ႏွင့္ ဆရာမင္းသု၀ဏ္၏ အိုးစည္သံ၊ အလြမ္းရယ္ တဲ့(၁၂)ေထြ၊ လူလည္းတေထြေရလည္းတျခား ရသစာတမ္း(၃)ပုဒ္တို႔ကို ရသစာတမ္း၏ သြင္ျပင္ လကၡဏာမ်ားျဖင့္ခ်ိန္ထိုး၍ ေလ့လာတင္ျပထားေသာ က်မ္းျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ေလ့လာ ရာတြင္ ကံ့ေကာ္ၿမိဳင္စာတမ္းစာအုပ္ကို အေလ့လာခံအျဖစ္ ေရႊးခ်ယ္ကာ စာေရးသူ ကိုယ္တိုင္ ႀကံဳေတြ႔သိျမင္မႈမ်ားအေပၚအေျခခံေသာ အေတြးအျမင္၊ ခံစားမႈတို႔ကို စာဖတ္သူမ်ားပါ ႏွစ္သက္လာေစရန္ရည္ရြယ္၍ ေလ့လာတင္ျပထားပါသည္။ ဤသို႔ ေလ့လာတင္ျပျခင္းျဖင့္ ရသစာတမ္း၏ သြင္ျပင္လကၡဏာမ်ားသာမက ဆရာေဇာ္ဂ်ီ ႏွင့္ ဆရာမင္းသု၀ဏ္တို႔၏ စာေပလက္ရာမ်ားကိုပါ ေလ့လာအကဲျဖတ္ခြင့္ ရရွိေစပါ သည္။ ရသစာတမ္းမ်ားကို ေလ့လာသူမ်ားအတြက္ အေထာက္အကူျပဳသည့္ အက်ိဳး ေက်းဇူးမ်ားကို  ရရွိေစႏိုင္ပါသည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္              ေမာင္ခင္မင္(ဓႏုျဖဴ)၏ ေမာင္ရုပ္ဆိုးႏွင့္မယ္မဒၵီ စာအုပ္မွ အေရးအသား ေလ့လာခ်က္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္                မသင္းသင္း၀ါ
ခံုအမွတ္                     ၂- မဟာ-မ-၉
                               
က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ဤက်မ္းတြင္ စာေပမ်ားစြာ ေရးသားခဲ့ေသာ ဆရာႀကီးေမာင္ခင္မင္(ဓႏုျဖဴ)၏ "ေမာင္ရုပ္ဆိုးႏွင့္မယ္မဒၵီ" စာအုပ္မွ ရသစာတမ္းမ်ား၏ အေရးအသားအပိုင္းတို႔ကို ေလ့လာတင္ျပသြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႔ ေလ့လာတင္ျပရာ၌ အာ၀ဇၨန္းေကာင္း ေကာင္းႏွင့္ ေရးသားထားေသာ အေရးအဖြဲ႕၊ စာဖတ္သူကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ေသာအေရး အဖြဲ႕၊ စကားအသံုးအႏႈန္း၊၀ါက်ဖြဲ႕ဟန္၊ စာပိုဒ္ဖြဲ႕ဟန္စသည့္အေရးအသားပိုင္းတို႔ျဖင့္ တစ္ခန္းခ်င္းခြဲကာ ေလ့လာတင္ျပသြားမည္ျဖစ္ပါသည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္              သာ၀တၳိဦးႀကီး၏ လြမ္းခ်င္းကဗ်ာမ်ားမွ ေက်းလက္ဓေလ့ မ်ားေလ့လာခ်က္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္                မညိုညိုစိန္
ခံုအမွတ္                     ၂- မဟာ - မ - ၁
                               
က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ဤက်မ္းသည္ ျမန္မာစာေပ နယ္ပယ္လာ ေရွးကဗ်ာကဣတြင္ ပါ၀င္ေသာ သာ၀တၳိ ဦးႀကီး၏ လြမ္းခ်င္းကဗ်ာမ်ားမွ ေက်းလက္ဓေလ့မ်ားကို တင္ျပထားေသာ က်မ္းျဖစ္ပါသည္။ ဤက်မ္းကိုေလ့လာရာတြင္ ဦးႀကီး၏ လြမ္းခ်င္းကဗ်ာမ်ားကို အေျခခံ၍ ျမန္မာကဗ်ာ ေလ့လာနည္းမ်ားျဖင့္ ေလ့လာတင္ျပထားပါသည္။ ဤက်မ္း ကို ေလ့လာရေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ေက်းလက္ဖြဲ႔ လြမ္းခ်င္းကဗ်ာမ်ားတြင္ ေတြ႔ရေသာ ျမန္မာက်းလက္ဓေလ့မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ေလ့လာ တင္ျပလိုျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႔ေလ့လာရျခင္းအားျဖင့္  ေရွးျမန္မာႀကီးမ်ားတို႔၏ ျမတ္ႏိုးဖြယ္ ေကာင္းေသာ၊ ဂုဏ္ယူဖြယ္ ေကာင္းေသာ ဓေလ့သဘာ၀မ်ားႏွင့္ မြန္ျမတ္ေသာ၊ အတုယူ လိုက္နာဖြယ္ျဖစ္ေသာ စိတ္ေနသေဘာထားတို႔ကုိ သိရွိႏိုင္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရွးျမန္မာႀကီးတို႔၏ ျမတ္ႏိုးဖြယ္ေကာင္းေသာ၊ ဂုဏ္ယူဖြယ္ ေကာင္းေသာ ဓေလ့သဘာ၀မ်ားကို မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္း သင့္သည္ဟု ခံယူမိပါသည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္              ခ်စ္ဦးညို၏ ရာဇကုမာရ ၀တၳဳေလ့လာခ်က္္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္                မေမျမတ္ဆုဟိန္း
ခံုအမွတ္                     ၂- မဟာ-မ-၂
                               
က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ဤက်မ္းသည္ ျမန္မာစာေပနယ္ပယ္စကားေျပက႑တြင္ပါ၀င္ေသာ ခ်စ္ဦးညိဳ ၏  ရာဇကုမာရ ၀တၳဳေလ့လာခ်က္ကို တင္ျပထားသည့္က်မ္းျဖစ္ပါသည္။ ဤက်မ္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ဆရာခ်စ္ဦးညိဳ၏ ၀တၳဳဖန္တီးမႈအတတ္ပညာကို ေလ့လာတင္ျပ လိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ခ်စ္ဦးညိဳ၏ ရာဇကုမာရ၀တၳဳရွည္ကို အေလ့လာခံအျဖစ္ သတ္မွတ္၍ ၀တၳဳအတတ္ပညာ နည္းစနစ္ကိုအေျခခံကာ ေလ့လာတင္ျပပါမည္။ ဤက်မ္းတြင္ ခ်စ္ဦးညိဳ၏ အတၳဳပၸတၱိအက်ဥ္း၊ သမိုင္းေနာက္ခံ  ျမန္မာ၀တၳဳရွည္ သေဘာသဘာ၀ႏွင့္ သမိုင္းအက်ဥ္း၊ ခ်စ္ဦးညိဳ၏ ရာဇကုမာရ ၀တၳဳေလ့လာခ်က္ ဟူ၍  အခန္းသံုးခန္းခြဲ၍ ေလ့လာတင္ျပထားပါသည္။ ဤသို႕ေလ့လာတင္ျပရာတြင္ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ ဇာတ္လမ္း၊ ဇတ္ေဆာင္၊ ကာလေဒသ ေနာက္ခံ၀န္းက်င္ႏွင့္ အေရး အသားမ်ား ပါ၀င္သည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ရာဇကုမာရ၀တၳဳသည္ စာေရးသူ၏ ေစတနာ၊ ရည္ရြယ္ခ်က္ႏွင့္အတူ စာဖတ္သူတိ္ု႔အား ဘ၀အသိအျမင္ ရရွိေစႏိုင္ပါ သည္။ သမိုင္းေနာက္ခံ၀တၳဳရွည္ ေလ့လာသူမ်ားအတြက္လည္း အက်ိဳးေက်းဇူး ရရွိႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္              ျမမဥၨဴ ၀တၳဳတိုမ်ားမွ လူသဘာ၀အဖြဲ႕ေလ့လာခ်က္္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္                မထိုက္ထိုက္ဦး
ခံုအမွတ္                     ၂- မဟာ-မ-၃

                               
က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ဤက်မ္းသည္ ျမမဥၨဴ၀တၳဳတိုမ်ားမွ လူ႔သဘာ၀အဖြဲ႕မ်ားကို ေလ့လာတင္ျပ ထားေသာက်မ္းျဖစ္သည္။ ျမမဥၨဴ၀တၳဳတိုမ်ားသည္ လူ႔သေဘာလူ႔သဘာ၀ ေပၚလြင္ ေသာ၀တၳဳမ်ားျဖစ္ၿပီး ဒိ႒ဓမၼလူ႔ေလာကတြင္ရွိေသာ လူ႔သေဘာလူ႔သဘာ၀မ်ားကို သဘာ၀က်က် ေရးဖြဲ႕ထားသည့္ ၀တၳဳတိုမ်ားလည္းျဖစ္ပါသည္။ ဤက်မ္းတြင္ အေလ့လာခံ၀တၳဳတိုမ်ားအျဖစ္၀တၳဳ(၈)ပုဒ္ကိုေရြးခ်ယ္၍ေလ့လာထားပါသည္။ဤသို႔ေလ့လာတင္ျပရာတြင္ အေျပာနည္းျဖင့္ လူ႔သဘာ၀အဖြဲ႕မ်ားကို ေလ့လာျခင္း၊ အျပနည္းျဖင့္ လူ႔သဘာ၀အဖြဲ႕မ်ားကိုေလ့လာျခင္းဟူေသာ ရႈေထာင့္ႏွစ္ခုမွေလ့လာ တင္ျပထားပါသည္။ ဤက်မ္းတြင္ စာေရးသူ၏လူ႔သဘာ၀အဖြဲ႕ ကၽြမ္းက်င္ပိုင္ႏိုင္စြာ ေရးဖြဲ႕မႈစြမ္းရည္ကို အကဲျဖတ္ေလ့လာႏိုင္ပါသည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္              မင္းသု၀ဏ္၏ ကဗ်ာမ်ားမွ ျမန္မာ့လူမႈဘ၀ကို ေပၚလြင္ေစ ေသာ ကဗ်ာမ်ားေလ့လာခ်က္္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္                မေဌးေဌးေရႊ
ခံုအမွတ္                     ၂- မဟာ-မ-၄
                               
က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ဤက်မ္းသည္  ျမန္မာအႏုစာေပနယ္ပယ္ ကဗ်ာက႑တြင္ ပါ၀င္ေသာ ဆရာႀကီးမင္းသု၀ဏ္၏ ကဗ်ာမ်ားစြာထဲမွ ျမန္မာ့လူမႈဘ၀ကိုေပၚလြင္ေစေသာ ကဗ်ာမ်ားအေၾကာင္း ေလ့လာတင္ျပထားပါသည္။ ျမန္မာတို႔သည္ ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈ မ်ား ကိုေဖာ္ထုတ္လိုေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ တင္ျပထားေသာ က်မ္းျဖစ္ပါသည္။ ဤသို႔ ေလ့လာတင္ျပရာတြင္ ဆရာႀကီးမင္းသု၀ဏ္၏ ကဗ်ာစာအုပ္မ်ားထဲမွ ေမာင္ေခြးဖို႔ကဗ်ာ ေပါင္းခ်ဳပ္စာအုပ္၊ သေျပညိဳႏွင့္ အျခားကဗ်ာမ်ားစာအုပ္ႏွင့္ အင္းလ်ားကန္သို႔ အိုကုတို႔ကဗ်ာစာအုပ္တို႔မွ ျမန္မာ့လူမႈဘ၀ကို ေပၚလြင္ေစေသာ ကဗ်ာအခ်ိဳ႕ကိုသာ အကိုးအကားျပဳလ်က္ အေလ့လာခံအျဖစ္ တင္ျပထားပါသည္။ ထိုကဗ်ာမ်ားတြင္ ေတြ႕ရေသာ ျမန္မာ့ေနထိုင္မႈဘ၀၊ ျမန္မာ့၀တ္စားဆင္ယင္မႈဘ၀၊ ျမန္မာ့စားေသာက္မႈဘ၀၊  ျမန္မာ့အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းမႈဘ၀၊ ျမန္မာ့ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္မႈဘ၀ႏွင့္ ျမန္မာ့စိတ္ေနစိတ္ထားမ်ားကို အခန္းခြဲကာ ေလ့လာတင္ျပ သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ ဤကဲ့သို႔ ေလ့လာျခင္းအားျဖင္ ့ျမန္မာတို႔၏ ေရာင့္ရဲတင္းတိမ္ တတ္ေသာစိတ္ဓာတ္၊ ျဖဴစင္ပြင့္လင္းေသာ အရိုးခံစိတ္ဓာတ္ရွိေသာ ျမန္မာ့လူမႈဘ၀ ကို ထင္ဟပ္ေဖာ္ျပႏိုင္မည္ဟု ယူဆမိပါသည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္              ညီသစ္ဆင္း ကဗ်ာမ်ားတြင္ ထင္ဟပ္ေနေသာ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ေစတနာ ေလ့လာခ်က္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္                မႏွင္းမို႔မို႔ေမာင္
ခံုအမွတ္                     ၂- မဟာ-မ-၅
                               
က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ဤက်မ္းသည္ ညီသစ္ဆင္းကဗ်ာမ်ားတြင္ ထင္ဟတ္ေနေသာဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ေစတနာကို ေလ့လာေဖာ္ထုတ္ တင္ျပထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဤက်မ္းတြင္ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ေစတနာကိုေပၚလြင္ေစရန္ညီသစ္ဆင္းကဗ်ာမွအခ်က္အလက္မ်ားကို အေျခခံ၍ ေဖာ္ထုတ္တင္ျပထားပါသည္။ ကဗ်ာေခါင္းစဥ္အလိုက္ ထင္ဟပ္ေနေသာ ေစတနာမ်ားကို ေဇာ္ထုတ္တင္ျပ ထားပါသည္။ အေရးအဖြဲ႕ပိုင္းအရလည္း ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ေစတနာကို ထင္ဟတ္ေနသည့္စကားသံုး၊ ဂုဏ္၊ အလကၤာ၊ ရသတို႔ကိုလည္းထည့္သြင္းေလ့လာတင္ျပထားပါသည္။ကဗ်ာေ၀ါဟာရႏွင့္ေခတ္စမ္းကဗ်ာသမိုင္း၊စာဆိုအတၳဳပၸတၳိႏွင့္ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ေစတနာအပိုင္း(၃)ပိုင္းျဖင့္ေရးသားျပဳစုထားပါသည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္              ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ သူတို႔ညီေနာင္ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္ရသစာတမ္း မ်ားေလ့လာခ်က္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္                မေစာျမတ္ထြန္း
ခံုအမွတ္                     ၂- မဟာ-မ-၆

က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ဤစာတမ္းသည္ ျမန္မာစာေပနယ္ပယ္ရွိ ေခတ္စကားေျပ က႑လာ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ သူတို႔ညီေနာင္ႏွင့္ကၽြန္ေတာ္ ရသစာတမ္းမ်ားကို ေလ့လာတင္ျပ ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဆရာႀကီး၏ေစတနာႏွင့္ အေတြးအအျမင္ကို ေဖာ္ထုတ္ လိုေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ေလ့လာတင္ျပပါသည္။ ဤသို႔ ေလ့လာရာတြင္ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ သူတို႔ညီေနာင္ႏွင့္ကၽြန္ေတာ္ ရသစာတမ္းမ်ား စာအုပ္ကိုေရြးခ်ယ္ကာ အေလ့လာခံအျဖစ္သတ္မွတ္ၿပီး စာေရးသူ၏ ေစတနာႏွင့္ အေတြးအျမင္မ်ား၊ အေၾကာင္း အရာေရြးခ်ယ္မႈ၊ ရသမ်ားကိုေလ့လာျခင္းဟူ၍ တစ္ခန္းခ်င္းခြဲကာ ေလ့လာတင္ျပထားပါသည္။ ဤသို႔ေလ့လာျခင္းျဖင့္ ဆရာႀကီး၏ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ ေစတနာတို႔ကိုပါေလ့လာေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါသည္။ ျမန္မာစာေပကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးၿပီးရသ စာတမ္းမ်ား ကိုေလ့လာလိုသူမ်ားအတြက္ အေထာက္အကူျပဳႏိုင္ပါသည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္              မိုးမိုးအင္းလ်ား၏ ေပ်ာက္ေသာလမ္းမွာ စမ္းတ၀ါး၀တၳဳရွည္ မွ ဇာတ္လမ္းဖန္တီးပံု ေလ့လာခ်က္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္                မယုစႏၵာခိုင္
ခံုအမွတ္                     ၂- မဟာ-မ-၇
                               
က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ဤက်မ္းသည္ ျမန္မာစာေပနယ္လာ ေခတ္၀တၳဳရွည္ က႑တြင္ပါ၀င္ေသာ မိုးမိုး(အင္းလ်ား)၏ ဇာတ္လမ္းဖန္တီးပံုကို ေလ့လာတင္ျပထားေသာ က်မ္းျဖစ္ပါ သည္။ ဤက်မ္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ မိုးမိုး(အင္းလ်ား)၏ ဇာတ္လမ္းဖန္တီးမႈ ေကာင္းမြန္ပံုကိုေလ့လာတင္ျပလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။ မိုးမိုး(အင္းလ်ား)၏ ေပ်ာက္ေသာ လမ္းမွာစမ္းတ၀ါး ၀တၳဳရွည္ကို အေလ့လာခံအျဖစ္ သတ္မွတ္၍ ဇာတ္လမ္းဖန္တီးမႈ နည္းနာမ်ားကို အေျခခံကာ တင္ျပထားပါသည္။ ဤသို႔ေလ့လာတင္ျပရာတြင္ ဇာတ္ပ်ိဳး၊ ဇာတ္ႏိႈးပိုင္း ဖန္တီးပံု၊ ဇာတ္တက္ပိုင္း ဖန္တီးပံု၊ ဇာတ္ထြတ္ပိုင္းဖန္တီးပံု၊ ဇာတ္ဆင္းပိုင္းဖန္တီးပံု၊ ဇာတ္သိမ္းပိုင္းဖန္တီးပံုမ်ားပါ၀င္သည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ဤက်မ္းတြင္ မိုးမိုး(အင္းလ်ား)၏ ဇာတ္လမ္းဖန္တီးပံု၊ ကၽြမ္းက်င္ႏိုင္နင္းပံုကို ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါသည္။ ၀တၳဳရွည္ဖန္တီးမႈပညာမ်ားအနက္ ဇာတ္လမ္းဖန္တီးပံုကို ေလ့လာလိုသူမ်ားအတြက္ တစိတ္တေဒသ အက်ိဳးျပဳႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။


က်မ္းေခါင္းစဥ္              သိပၸံေမာင္၀၏ ၀တၳဳေဆာင္းပါးမ်ားမွ အေရးအသား
ေလ့လာခ်က္
က်မ္းျပဳစုသူအမည္                မယုယုေမာ္
ခံုအမွတ္                     ၂- မဟာ-မ-၈
                               
က်မ္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္

ဤက်မ္းတြင္ ေခတ္စမ္းစာေပမ်ားစြာ ေရးသားခဲ့ေသာ သိပၸံေမာင္၀၏ ၀တၳဳ ေဆာင္းပါးမ်ားမွ အေရးအသားပိုင္း တို႔ကိုေလ့လာ တင္ျပထားပါသည္။ သိပၸံေမာင္၀ ၏ စကားေျပ အေရးအသားႏိုင္နင္း ကၽြမ္းက်င္မႈရွိပံုကို ေဖာ္ထုတ္လိုေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ တင္ျပထားေသာ က်မ္းျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႔ေလ့လာတင္ျပရာတြင္ သိပၸံေမာင္၀၏ စည္းစိမ္၊ အင္း၀၊ မင္းလတ္၊ ေဗဒါ၊ ျမင္းေတြ၊ ပစၥႏၲရစ္၊ ရြာက်က္ သေရ၊ နိဗၺာန္ေဆာ္၊ လွည္းသမား၊ ကေလးတို႔အေဖ၊ အာမိတ္ဟူေသာ ၀တၳဳေဆာင္းပါးမ်ားကို အေလ့လာခံအျဖစ္ သတ္မွတ္ပါသည္။ ထိုသို႔သတ္မွတ္ၿပီး သိပၸံေမာင္၀၏ စကားအသံုးအႏႈန္း၊ ၀ါက်ဖြဲ႕ပံု၊ စာပိုဒ္္ဖြဲ႕ပံု၊ ဂုဏ္၊ အလကၤာရသတို႔ကို အခန္းအသီးသီးခြဲကာ ေလ့လာတင္ျပသြားမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤကဲ့သို႔ ေလ့လာျခင္း အားျဖင့္ သိပၸံေမာင္၀၏ စကားေျဖအေရးအသား ကၽြမ္းက်င္မႈကို သိျမင္လာေစပါ သည္။